Näin hyvin vastataan tänään kaupunginhallitukselle ponteeni Pisara-radasta:
samalla hyväksyi seuraavan toivomusponnen:
strategiaohjelmakauden aikana valmistellaan valmistellaan
periaatepäätös Pisara-radasta tai sen vaihtoehdosta.”
(Elina Moisio, äänin 81-0)
ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä
toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä.
Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
kaksisuuntainen lähiliikennejunille tarkoitettu ratalenkki Pasila–Töölö–
Rautatientori–Hakaniemi–Pasila.
Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (PLJ 2007)
hankeen rakentamisen aloitus on sijoitettu kaudelle 2016–2030.
Pisaran kustannusarvio on noin 360 milj. euroa. Kustannusarvio on
syytä jatkosuunnittelun yhteydessä tarkistaa.
välillä rajoittaa junaliikenteen kasvua vuoden 2020 jälkeen.
Suunnitteilla olevia junaliikenteen hankkeita ovat Pisaran lisäksi mm.
kaupunkirata Leppävaara–Espoo, pääradan siirto kulkemaan
lentoaseman kautta, Heli-rata, Elsa-rata ja Tallinnan tunneli.
päärautatieaseman ja Pasilan aseman kapasiteetti. Kapasiteettia on
nykyisestä jonkin verran mahdollista lisätä junaliikenteen (ainakin
kaupunkiratojen ja niitä käyttävien junien) kulunvalvontatekniikkaa
uudistamalla. Nykyisellä kulunvalvontatekniikalla junien vuoroväli on 4–
5 minuuttia, kun uudet eurooppalaiset järjestelmät toimivat 2–3
minuutin vuorovälillä. Lisäksi junien kääntöaikoja Helsingin
päärautatieasemalla on mahdollista jonkin verran nopeuttaa. Näillä
toimenpiteillä ei kuitenkaan saavuteta Pisaraan verrattavaa
kapasiteetin lisäystä.
vaikuttaa vähentävästi, mikäli kaupunkiradat tai osa niistä muutetaan
liikennöitäviksi metrolla. Selvityksessä ”Pääkaupunkiraiteita -
raideverkon kehittämisen ideoita Helsingin seudulle, HKL C: 3/2009”
arvioitiin karkeahkolla tasolla Leppävaaran kaupunkiradan, Kehäradan
ja pääradan kaupunkiraiteiden muuttamista metroradoiksi. Palvelutaso-
ja kustannusmielessä muutos osoittautui alustavasti kannattavaksi.
Selvityksen jatkona Ratahallintokeskus, HKL ja
kaupunkisuunnitteluvirasto ovat käynnistäneet teknisen selvityksen
nimellä ”Kaupunkiratojen muuttaminen metroradoiksi”. Työ valmistuu
syksyllä 2009. Mikäli esim. Espoon kaupunkirata muutettaisiin metrolla
liikennöitäväksi ja yhdistettäisiin Huopalahdesta etelään Töölön
metroon Meilahden aseman kohdalla, poistuisi Espoon suunnan
kaupunkiratajunien liikenne Pasilasta ja päärautatieasemalta, jolloin
esim. päärautatieasemalta vapautuisi kapasiteettia 3–4 laiturin verran
muille junaliikenteen laajennuksille.
käynnissä olevassa HLJ 2011 -suunnitelmaan sisältyvässä
maankäyttö- ja raideverkkoselvityksessä (Mara 2050). HLJ 2011 -
työssä määritetään liikennejärjestelmän kehittämisen kannalta
tarkoituksenmukaiset raideliikennehankkeet. HLJ:n aiesopimuksessa
kunnat ja valtio sitoutuvat hankkeiden toteuttamiseen. Pisara-rata
kuuluu HLJ 2011 -työssä arvioitaviin hankkeisiin.
suunnitelma valmistuisi vuonna 2010. Suunnitelmassa mm.
tarkennetaan Pisaran linjausta ja selvitetään Pasilan kohdalla maan
päällistä ja maan alaista ratkaisua.
kaupunginvaltuuston edellyttämä periaatepäätös Pisara-radasta tai sen
vaihtoehdoista on mahdollista valmistella nykyisen valtuustokauden
aikana.
periaatepäätös Pisara-radasta tai sen vaihtoehdoista on tarkoitus
valmistella strategiaohjelmakauden aikana.
ratalenkki yhdistää pääradan ja rantaradan sekä Kehäradan
kaupunkirataliikenteen tunneliradan kautta kulkeviksi heilurilinjoiksi.
junaliikenteen lisääntyessä, tehostaa junien liikennöintiä
Rautatieasemalla seisomisen jäädessä pois ja parantaa
kaupunkiratojen palvelutasoa kantakaupungissa lyhentämällä
kävelymatkoja ja parantamalla vaihtoyhteyksiä. Pisarasta on tehty
tarve- ja toteuttamiskelpoisuusselvitys vuonna 2006.
Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (PLJ 2007)
Pisara on toisella kaudella (2016 - 2030) aloitettavia hankkeita.
Hankkeen ajoitus tarkistetaan meneillään olevan Helsingin seudun
liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ2011 käsittelyn yhteydessä.
yleissuunnittelua ja ympäristövaikutusten arviointia, joiden yhteydessä
tullaan selvittämään myös Pisaran eri vaihtoehdot. Periaatepäätös
Pisara-radasta valmistellaan näiden pohjalta strategiaohjelmakauden
aikana.
Kommentit